Sök:

Sökresultat:

297 Uppsatser om Neuropsykiatrisk funktions-nedsättning - Sida 1 av 20

Är utredning behandling? : En studie som undersöker symtomförĂ€ndringar och hĂ€lsofrĂ€mjande effekter vid neuropsykiatrisk utredning.

Utredning av vuxna med förmodad neuropsykiatrisk funktions-nedsÀttning har blivit allmÀnt förekommande först pÄ 2000-talet. Trots att utredningen Àr omfattande finns endast lite forskning kring hur utredningen pÄverkar patienten. Effekter, mestadels symtomlindrande, har pÄvisats vid andra utredningsformer men mycket skiljer dessa utredningar frÄn de neuropsykiatriska. Huvudsyftet med denna studie Àr att undersöka symtomförÀndringar och hÀlsofrÀmjande effekter för patienten vid neuropsykiatrisk utredning. Single case-design har anvÀnts, deltagarna var sex patienter remitterade för neuropsykiatrisk utredning i tvÄ olika landsting, och har mÀtts gÀllande variablerna Ängest, depression och kÀnsla av sammanhang.

SjÀlvskattad aktivitetsbalans hos vuxna med neuropsykiatrisk funktionsnedsÀttning

Personer med en neuropsykiatrisk funktionsnedsÀttning kan ha olika svÄrigheter som pÄverkar de dagliga aktiviteterna i vardagen. Aktivitetsbalans Àr ett begrepp som ofta anvÀnds inom arbetsterapi och beskriver en individs uppfattning av att ha en tillfredsstÀllande mÀngd av aktiviteter och rÀtt variation mellan olika aktiviteter. Det förekommer inga studier om aktivitetsbalans kopplat till personer med en neuropsykiatrisk funktionsnedsÀttning vad författarna har noterat. Syftet med examensarbetet var att beskriva den sjÀlvskattade aktivitetsbalansen hos vuxna personer med en neuropsykiatrisk funktionsnedsÀttning. Den metod som anvÀndes var en kvantitativ icke ? experimentell tvÀrsnittsstudie.

FMT som en integrerad del av en Kulturskola i utveckling

I detta arbete beskriver jag FMT-metoden ? Funktionsinriktad musikterapi och visar pÄ hur den kan motsvara mÄl som Àr formulerade i grundsÀrskolans lÀroplan. Jag lyfter vid sidan av den Àven fram Salamancadeklarationen. Jag gör en kort beskrivning av SI-terapi ? sensorisk integrationsterapi och jÀmför den med FMT-metoden. Min slutsats Àr att metoden lÀmpar sig ypperligt vid arbete i sÄvÀl grundsÀrskolan, som i den ordinarie grundskolan.

Att hitta ra?tt sto?dhjul : En kvalitativ studie om elevers uppfattning av fo?ra?ldrars sto?ttning

Syftet med fo?religgande underso?kning a?r att studera hur en viss grupp flickor pa? gymnasiet upplever fo?ra?ldrarnas sto?ttning i sin skolga?ng. Studien a?mnar a?ven studera en eventuell a?tskillnad i hur sto?ttningen kan tas i uttryck beroende pa? fo?ra?ldrarnas utbildningsniva?. Begreppet sto?ttning har i studien operationaliserats med utga?ngspunkt i motivations- och fo?rva?ntansteorier och med hja?lp av Bourdieus teori kring kapital a?mnar studien att fo?rklara den reproducerande kraft som utbildningskapitalet hos fo?ra?ldrarna bidrar till.

"kanske lite annorlunda" : FörÀldrar berÀttar om upplevelsen av sitt barn efter en neuropsykiatrisk utredning pÄ BUP

Denna studies syfte var att undersöka betydelsen av en neuropsykiatrisk utredning för förÀldrars upplevelse av sitt barn. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med fem förÀldrar vars barn genomgÄtt en neuropsykiatrisk utredning pÄ BUP i UmeÄ. Det transkriberade materialet analyserades med Interpretative Phenomenological Analysis förÀndring i förÀldrarnas upplevelse av barnet efter utredningen. FörÀldrarna upplevde att de fÄtt förklaring, bekrÀftelse och ny kunskap samt en vidgad empatisk förstÄelse för barnets svÄrigheter. Utredningen sÄg till barnets svÄrigheter i sin helhet och förÀldrarnas frÄgor och oro blev mötta.

Fo?ra?ndringsprocesser i acceptance and commitment therapy fo?r personer med ho?rselnedsa?ttning : - en randomiserad kontrollerad studie

I Sverige bera?knas 17 % av befolkningen ha en ho?rselnedsa?ttning, vilket inneba?r att det a?r den vanligaste sensoriska funktionsnedsa?ttningen. Idag finns det en ma?ngd studier som visar att ho?rselnedsa?ttning a?r relaterat till sa?mre psykisk ha?lsa. Acceptans av sin ho?rselnedsa?ttning har visat sig vara positivt fo?r ho?rselnedsatta och samvarierar med hja?lpso?kande.

En skola för alla : Hur lÀrare talar om inkludering med elever i behov av sÀrskilt stöd

I Sverige bera?knas 17 % av befolkningen ha en ho?rselnedsa?ttning, vilket inneba?r att det a?r den vanligaste sensoriska funktionsnedsa?ttningen. Idag finns det en ma?ngd studier som visar att ho?rselnedsa?ttning a?r relaterat till sa?mre psykisk ha?lsa. Acceptans av sin ho?rselnedsa?ttning har visat sig vara positivt fo?r ho?rselnedsatta och samvarierar med hja?lpso?kande.

Musiken skapar en bro mellan mÀnniskor : en intervjustudie med personal inom Daglig Verksamhet

Studien a?r en underso?kning om hur personal beskriver musikverksamheten i den omsorgsgren som erbjuder sysselsa?ttning fo?r personer med grav till lindrig intel- lektuell funktionsnedsa?ttning. Studien so?ker ocksa? svar pa? vilka reflektioner per- sonalen har kring musikverksamhet. Uppsatsens problemomra?de uppsta?r i ska?r- ningspunkten mellan det praktiska, vardagliga arbetet med musikanva?ndning i mo?tet med personer med intellektuell funktionsnedsa?ttning och uppsatsens pro- blemomra?de utifra?n det musikterapeutiska a?mnesomra?dets teori och tilla?mpning.Studien har den kvalitativa forskningsintervjun som metod.

Stabilitet eller förÀndring? : Personalomsa?ttningens inverkan pa? kunskapsdelning i tva? ledningsgrupper

Medarbetarnas kunskap och kompetens a?r fo?retagens viktigaste resurs fo?r att ha?lla sig konkurrenskraftiga. Det a?r da?rfo?r av sto?rsta vikt att denna resurs bevaras och utvecklas inom organisationen genom kunskapso?verfo?ring mellan ansta?llda. Fo?retags ledningsgrupper besta?r av individer som anses ha ho?g kunskap och kompetens och som tillsammans ansvarar fo?r hela verksamheten.

CI-metoden och dess effekter pÄ barn och ungdomar med CP-hemiplegi : - en systematisk litteraturstudie

CI-metoden Àr en ny behandlingsmetod för barn och ungdomar med CP-hemiplegi. Metoden innebr att man genom en restrikion pÄ den intakta armen och handen frÀmjar rörelse i den hemiplegiska armen oc handen i syfte att förbÀttra anvÀndningen av den armen och handen i dagliga aktiviteter.Syftet med litteraturstudien Àr att beskriva CI-metoden och dess effekter pÄ funktions- och aktivitetsförmÄga hos barn och ungdomar med CP-hemiplegi.För att fÄ svar pÄ studiens syfte och frÄgestÀllningar gjordes en systematisk litteraturstudie som baseras pÄ vetenskapliga artiklar om effekter av behandling med CI-metoden pÄ barn och ungdomar med hemiplegi till följd av en CP-skada. Studien baseras pÄ sammanlagt 12 artiklar, varav 11 studier frÄn Ären 2001-2006 och en studie frÄn 1997. Artiklara Àr sökta i AMED, Cinahl samt Medline.Resultatet visar att barnen och ungdomarna genom behandling med CI-metoden gjorde förbÀttringar i bÄde funktions- och aktivitetsförmÄga. MÄnga av de förbÀttringar som gjorts under behandlingen kvarstod Àven vid uppföljningen, fyra veckor till sex mÄnader senare.

Samspelet mellan anva?ndande av icke-moneta?ra belo?ningar och personalomsa?ttning i fo?retag

Titel: Samspelet mellan anva?ndande av icke-moneta?ra belo?ningar och personalomsa?ttning i fo?retag.Niva?: C-uppsats i a?mnet fo?retagsekonomiFo?rfattare: Madelene Hassa och Rebecca NormanHandledare: Stig So?rling och Tomas Ka?llquistDatum: 2015 ? JanuariBakgrund: I dagens konkurrenskraftiga samha?lle har det blivit allt viktigare fo?r fo?retag att ma?na om sina medarbetare och beha?lla kompetens. Detta kan bland annat go?ras med hja?lp av olika typer av belo?ningssystem, varav icke-moneta?ra belo?ningar pa? senare a?r blivit allt vanligare.Syfte: Syftet med studien a?r att skapa fo?rsta?else fo?r samspelet mellan fo?retagsledningars anva?ndande av icke-moneta?ra belo?ningssystem och personalomsa?ttning i fo?retag.Metod: Studien a?r genomfo?rd med en kvalitativ design och en abduktiv ansats. Det empiriska materialet har samlats in via semistrukturerade intervjuer.

KunskapslÀge och kompetenssatsning hos socialtjÀnsthandlÀggare i mötet med personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsÀttning

ABSTRACT: Denna studie Àr en kvalitativ komparativ forskningsdesign. En jÀmförande metod för att analysera likheter och skillnader mellan studieobjekten men ocksÄ i relation till tidigare forskning. Syftet med studien var att undersöka kunskapslÀget samt hur kompetenssatsningen ser ut i JÀmtlands kommuner bland socialtjÀnsthandlÀggare kring neuropsykiatrisk funktionsnedsÀttning ur ett förvaltningsetiskt och professionsetiskt perspektiv. Studien visar att de kommuner som ingÄtt i studien Àr medvetna om dessa funktionsnedsÀttningar och har en mer eller mindre utarbetad strategi i bemötandet av personer med NPF och att de respondenter som hade goda kunskaper i Àmnet ansÄg att de behövde mer kunskap och kompetenssatsning, vilket Socialstyrelsen har efterfrÄgat i ett flertal utvÀrderingar och vÀgledningsdokument..

Kvinnor med ADHD : En kvalitativ studie om kvinnors upplevelser av att leva med ADHD

ADHD a?r en vanlig neuropsykiatrisk funktionsnedsa?ttning hos barn och vuxna. Majoriteten av all forskning a?r baserad pa? den manliga populationen och okunskapen kring hur ADHD yttrar sig bland kvinnor go?r att deras sva?righeter tenderar att fo?rbises. Kvinnor fa?r generellt sa?va?l diagnos som behandling senare a?n ma?n.

Musik tillsammans med personer med grav intellektuell funktionsnedsÀttning - personals perspektiv

Det finns idag inte mycket forskning na?r det ga?ller personer med grav intellektuell funk- tionsnedsa?ttning, inte i samband med musik och framfo?rallt inte ur ett aktivitetsper- spektiv. Jag har inte studerat den medicinska forskningen utan ha?llit mig till den forsk- ning som riktar sig mot livskvalitet och livsvillkor fo?r dessa personer. Den forskning som riktar sig mot personer med grav intellektuell funktionsnedsa?ttning har till stor del musikterapeutiska perspektiv.Syftet med denna uppsats a?r att fo?rsta? aktiviteten musik tillsammans med personer med grav utvecklingssto?rning.

FörbÀttring i dagliga aktiviteter efter rehabilitering pÄ geriatrisk klinik : Improvement in daily activities after rehabilitation in a Geriatric Department

CI-metoden Àr en ny behandlingsmetod för barn och ungdomar med CP-hemiplegi. Metoden innebr att man genom en restrikion pÄ den intakta armen och handen frÀmjar rörelse i den hemiplegiska armen oc handen i syfte att förbÀttra anvÀndningen av den armen och handen i dagliga aktiviteter.Syftet med litteraturstudien Àr att beskriva CI-metoden och dess effekter pÄ funktions- och aktivitetsförmÄga hos barn och ungdomar med CP-hemiplegi.För att fÄ svar pÄ studiens syfte och frÄgestÀllningar gjordes en systematisk litteraturstudie som baseras pÄ vetenskapliga artiklar om effekter av behandling med CI-metoden pÄ barn och ungdomar med hemiplegi till följd av en CP-skada. Studien baseras pÄ sammanlagt 12 artiklar, varav 11 studier frÄn Ären 2001-2006 och en studie frÄn 1997. Artiklara Àr sökta i AMED, Cinahl samt Medline.Resultatet visar att barnen och ungdomarna genom behandling med CI-metoden gjorde förbÀttringar i bÄde funktions- och aktivitetsförmÄga. MÄnga av de förbÀttringar som gjorts under behandlingen kvarstod Àven vid uppföljningen, fyra veckor till sex mÄnader senare.

1 NĂ€sta sida ->